ALGEMENE VOORWAARDEN

 

Artikel 1. Algemeen

  1. Op al onze overeenkomsten gesloten door de besloten vennootschap Wim J. Taanman Beheer bv, hierna te noemen Taanman management, zijn de volgende voorwaarden van toepassing, tenzij en in zoverre als daarvan uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. Op de overeenkomsten tussen Taanman management en diens contractuele wederpartij(en), verder te noemen cliënt, gesloten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Voor geschillen uit overeenkomst heeft de rechtbank te Leeuwarden exclusieve jurisdictie.
  3. Inkoop en andere voorwaarden, welke cliënt van toepassing verklaart, verbinden Taanman management niet, tenzij en in zoverre als deze uitdrukkelijk en schriftelijk door Taanman management zijn aanvaard. Een dergelijke aanvaarding mag niet worden afgeleid uit de omstandigheid, dat Taanman management een mededeling van cliënt, dat deze de voorwaarden van Taanman management niet aanvaardt en haar eigen voorwaarden toepasselijk verklaart, onweersproken laat.

Artikel 2. Overeenkomsten

  1. Een overeenkomst bindt partijen eerst, indien en nadat zij door beide partijen bevoegd is aangegaan. Cliënt kan echter het ontbreken van bekrachtiging door Taanman management niet zonder meer ten nadele van Taanman management uitleggen en is gehouden om bij twijfel omtrent het al dan niet door Taanman management bekrachtigd zijn van een in het handelsverkeer gemaakte afspraak van de directie van Taanman management een uitspraak dienaangaande te vragen.
  2. Partijen zullen geen rechten en/of verplichtingen, voortvloeiend uit overeenkomsten cederen of op een andere wijze overdragen dan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de wederpartij.
  3. Elk van de partijen heeft het recht een overeenkomst na voorafgaande deugdelijke ingebrekestelling bij aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang te beëindigen, indien de wederpartij in verzuim is om aan enige bepaling van de tussen partijen gesloten overeenkomst te voldoen en dit verzuim niet binnen een naar de omstandigheden van het geval redelijke termijn zal hebben opgeheven, alles onverminderd rechten op schadevergoeding.
  4. In geval van nietigheid van een of meer bepalingen van een overeenkomst, blijven de overige bepalingen steeds van kracht. Partijen verplichten zich alsdan met elkaar in overleg te treden teneinde nieuwe bepalingen op te stellen ter vervanging van de nietige bepalingen, waarbij zoveel mogelijk de strekking van de overeenkomst en de geoorloofde bedoeling van de nietige of onverbindende bepalingen in stand blijven, dan wel door conversie geacht zullen worden hun gelding te hebben behouden.
  5. Cliënt is niet gerechtigd om betalingsverplichtingen jegens Taanman management niet na te komen en/of op te schorten op grond van eventuele tegen vorderingen jegens Taanman management, behalve indien en in zoverre als deze door Taanman management zijn erkend.

Artikel 3. Uitvoering van de overeenkomst

  1. De medewerkers, die door Taanman management ter beschikking worden gesteld, beschikken over gedegen kennis en kunde voor de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden.
  2. Indien Taanman management dit noodzakelijk acht, kan Taanman management derden voor de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden inschakelen. Bij enig in redelijkheid te respecteren bezwaar van voldoende belang van de cliënt hiertegen, zal Taanman management een alternatief verzorgen, doch de meerkosten hiervan komen voor rekening van de cliënt, indien diens te respecteren bezwaar voor Taanman management onvoorzienbaar was.

Artikel 4. Prijzen en tarieven

  1. Prijzen en tarieven zijn vermeld in Euro’s en exclusief eventueel verschuldigde omzetbelasting. Alle prijzen en tarieven zijn de op de datum van dagtekening geldende prijzen en tarieven.
  2. Indien tussen het moment van het sluiten van de overeenkomst en dat van algemene voldoening door Taanman management een prijsverhoging optreedt ten aanzien van geleverde diensten, waarop naar de cliënt bekend was of kon zijn Taanman management een beroep zou doen tot voldoening van haar leveringsplicht, is Taanman management gerechtigd om die prijsverhoging aan cliënt door te berekenen. Met name de jaarlijkse door de betreffende branche organisatie vastgestelde toepasselijke tarieven zijn verbindend voor prijsverhogingen en tariefsverhogingen en kunnen uitdrukkelijk niet leiden tot eenzijdige opzegging door cliënt van de betreffende overeenkomst.

Artikel 5. Facturering en reclamatie

  1. Taanman management factureert aan cliënt conform overeenkomst.
  2. Reclamaties omtrent de gefactureerde werkzaamheden/leveranties dienen binnen veertien dagen na dagtekening van de desbetreffende factuur schriftelijk, met voldoende duidelijkheid en precisie, alsmede vergezeld van de uitnodiging aan Taanman management om de reclamatie te controleren en de beschikbaarheid daarvoor, door de cliënt aan Taanman management te zijn geschied, bij gebreke waarvan de werkzaamheden/leveranties geacht conform de overeenkomst te zijn geschied.
  3. De cliënt is gehouden, om alle werkzaamheden/leveranties van Taanman management zo spoedig mogelijk te controleren c.q. te doen controleren op overeengekomen conformiteit en om eventuele afwijkingen, die cliënt aanleiding geven tot enige reclamatie jegens Taanman management, zo spoedig mogelijk nadat cliënt deze geconstateerd heeft of heeft kunnen constateren, aan Taanman management ter kennis te brengen als in het voorafgaande lid bepaald en wel op straffe van verval van eventueel recht, bij verzuim om overeenkomstig het in deze leden bepaalde te handelen.

Artikel 6. Betaling

  1. Facturen dienen binnen veertien dagen na factuurdatum te zijn voldaan op de door of namens Taanman management aangegeven wijze en rekening, tenzij een andere betalingswijze overeengekomen is. Betaling dient zonder enige korting of compensatie plaats te vinden.
  2. Bij overschrijding van de betalingstermijn is cliënt van rechtswege in verzuim en is cliënt aan Taanman management een vertragingsrente verschuldigd, gelijk aan de wettelijke rente, te rekenen vanaf de vervaldag.
  3. Alle kosten, ontstaan bij Taanman management tot handhaving van haar rechtspositie jegens de cliënt, worden door de cliënt aan Taanman management vergoed. Van toepassing is het incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten.
  4. Zolang cliënt enige opeisbare betalingsverplichting of andere verplichting jegens Taanman management niet is nagekomen, is Taanman management gerechtigd om, indien het verzuim van de cliënt van voldoende ernst is, de verdere uitvoering van haar verbintenis jegens de cliënt op te schorten, zolang de cliënt niet voor de voldoening van voornoemde verplichtingen jegens Taanman management zal hebben gezorgd. Tevens is Taanman management gerechtigd om in een zodanig geval en/of indien er gerede aanleiding bestaat, dat de cliënt wederom opeisbare verplichtingen jegens Taanman management niet zal voldoen, afdoende zekerheid te verlangen voor nog te verrichten werkzaamheden/leveranties, voordat Taanman management deze zal verrichten of leveren. Het rechtmatig hanteren van dit opschortingsrecht door Taanman management ontslaat Taanman management van iedere aansprakelijkheid voor schade jegens de cliënt.

Artikel 7. Aansprakelijkheid

  1. Taanman management is jegens cliënt niet aansprakelijk voor de gevolgen van enig handelen of nalaten van degenen, die Taanman management bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikt, werknemers daaronder begrepen, tenzij bij dit handelen of nalaten sprake is van grove schuld of opzet.
  2. In geen geval zal Taanman management aansprakelijk zijn voor enigerlei persoonlijke, bedrijf of andere gevolgschade wegens een voor Taanman management’s rekening komende onrechtmatige daad en/of wanprestatie gepleegd jegens cliënt tot een hoger bedrag dan het beloop van de in de zes maanden voorafgaande aan het ontstaan van de schade oorzaak wegens verrichte werkzaamheden gefactureerde bedragen.
  3. Evenals Taanman management zich verbindt cliënt te zullen vrijwaren, verbindt cliënt zich Taanman management te zullen vrijwaren tegen aanspraken van derden hoe ook genaamd en uit welke oorzaak dan ook, die mochten ontstaan in verband met de uitvoering van de tussen cliënt en Taanman management gesloten overeenkomst en die in de risicosfeer van respectievelijk Taanman management of de cliënt vallen.
  4. Het is cliënt bekend, dat Taanman management voor het op de juiste wijze kunnen voldoen aan haar leveringsplicht van werkzaamheden in hoge mate afhankelijk is van de medewerking van cliënt of zijn vertegenwoordiger(s), welke medewerking derhalve voor verantwoordelijkheid en risico van de cliënt komt.
  5. Indien partijen geen overeenstemming kunnen bereiken over de juiste wijze van uitvoering van te leveren werkzaamheden, dan wel over de juiste wijze van herstel in die gevallen waarin de cliënt terecht en op juiste wijze gereclameerd heeft, dient de meest gerede partij onverwijld en onder het toezenden van eensluidende kopieën aan haar wederpartij bindend advies te vragen, aan de totstandkoming waarvan partijen verklaren te zullen meewerken en waarvan zij zich zullen onderwerpen, aan een extern deskundige, die bij gebreke van overeenstemming omtrent zijn benoeming zal worden aangewezen door de President van de Rechtbank te Leeuwarden. De aan het bindend advies verbonden kosten zullen door beide partijen gelijkelijk worden gedragen.

Artikel 8. Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan elke oorzaak, die niet in de directe invloedssfeer van Taanman management is gelegen, zoals werkstaking, overheidsmaatregelen of onvoorziene ontwikkelingen in de betreffende branche en oorzaken, gelegen bij degenen van wie Taanman management afhankelijk is bij het uitvoeren van de overeenkomst, zoals toeleveranciers en externe dienstverleners.
  2. Indien en voor zover Taanman management de overeenkomst door overmacht niet kan nakomen, behoeft de cliënt de daarmee overeenkomende gedeeltes van de overeengekomen waarde niet te betalen en is Taanman management geen financiële of andere compensatie aan cliënt verschuldigd.
  3. In geval van overmacht wordt de nakoming van de daardoor getroffen verplichtingen opgeschort, doch blijft overigens zoveel mogelijk de tussen partijen gesloten overeenkomst in stand.

Artikel 9. Diversen

  1. Taanman management verklaart, dat alle feitelijke informatie, die Taanman management omtrent cliënt van deze betrekt, strikt vertrouwelijk wordt behandeld. Ditzelfde geldt ook voor de medewerkers van Taanman management of daarmee gelijkgestelde personen, die daartoe een geheimhoudingsclausule hebben getekend c.q. zullen tekenen.
  2. Cliënt verplicht zich jegens Taanman management zich te onthouden van werving van elkanders personeel, ook indien het initiatief daartoe van dat personeel zelf uitgaat, binnen twaalf maanden na het einde van de overeenkomst tussen cliënt en Taanman management. De cliënt staat ervoor in, dat familie of gelieerde derden zich eveneens onthouden van werving van het personeel van Taanman management binnen de in dit beding gestelde termijnen.
  3. De cliënt zal op de daartoe bestemde werkplekken alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen nemen tegen risico’s ter bescherming van lijf en goed van de bij de cliënt werkende medewerkers of gelijk gestelde personen van Taanman management.

 

 

 

 

Beetsterzwaag,  8 augustus 2002 /update 2018